Thursday, January 7, 2016

Ilmaiseksi Uberilla...

Suomessa on taksijärjestelmä, joka on vuosikymmeniä jäljessä nykyhetkestä. Toimiala on yksi ainoista ja varmasti turhin säädelty toimiala Suomessa.

Nyt tuota toimintaa on tullut Suomeenkin järisyttämään Uber. Tai no onhan se täällä reilun vuoden toiminut, mutta ei se oikein jalansijaa ole saanut.

Uber ei itsessään sisällä mitään uutta, mullistavaa tai innovatiivista, kuka tahansa koodari jolla on vähän tuntemusta sovellusmaailmasta rakentaa vastaavan palvelun muutamassa kuukaudessa.
Uberin ainoa vahvuus on se, että se on lyönyt itsensä läpi mediassa.

Palveluna Uber ei kuitenkaan ole kuitenkaan huono. Sen kuljettajien tuottama palvelua vaan sattuu olemaan Suomen lakien vastaista, eikä vaan ihan yhden, vaan aika monen pykälän osalta.
Samanlaisen palvelun voisi toteuttaa kuka tahansa jota ei pätkääkään kiinnosta lait ja muut yhteiskunnan asettamat velvoitteet.

Uber markkinoi itseään "Ridesharing", eli Kimppakyytipalveluna. Kuljettajilleen taas palvelua markkinoidaan sanoin "Tienaa satasia illassa".

Uber on omasta mielestään vain kyydin ja maksun välittäjä, eli ei tarjoa kyytipalvelua. Eli keskitytään asiaan kuljettajan näkökulmasta,

Suomen lakien ja verottajan tulkinnan mukaan kustannusten jako kimppakyydeissä on laillista, kunhan kyydistä maksettu korvaus ei ylitä autoilun todellisia kuluja.
Nyrkkisääntönä voitaneen pitää verottajan määrittämää 0,43€ kilometrikorvausta (https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Kilometrikorvaus_ja_paivaraha) joka jakaantu tasan autossa matkustavien kesken jollei kuljettaja halua maksaa itse suurempaa osaa.

Jos kyydistä peritään todellisia kuluja suurempaa "korvausta", kyseessä on ansio ja ansiotoiminta on verotettavaa tuloa. Ansiotoimintaa harjoittavia kutsutaan yrittäjiksi ja heitä koskee tietyt lait ja säädökset joista yksi on kuitinantovelvollisuus (https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Usein_kysyttya/Kuitinantovelvollisuus__usein_kysyttya(30482).

Kuitinantovelvollisuudessa on tiettyjä poikkeuksia, mutta Uber-kuljettajien toiminnassa mikään niistä ei täyty.

Verottajan määritelmä kuitin sisällöstä
Kuitissa tulee olla elinkeinoharjoittajan nimi, yhteystiedot ja y-tynnus, kuitin antamispäivämäärä ja tunnistenumero, myytyjen tavaroiden määrä ja laji sekä palvelujen laji sekä tavaroista tai palveluista suoritettu maksu arvonlisäveroineen ja verokantoineen.

Uberin kyydissä

Uuden vuoden aattona taksit on tunnetusti kortilla, joten päätin kokeilla Uberin toimivuutta, Auton sai noin viidentoista minuutin kuluttua tilauksesta. Kyytiä tilattaessa asiakas pistetään hyväksymään 2.5 kertaa normaalia korkeampi hinta johtuen "ruuhkahuipusta".
Kyseinen kerroin on vielä matala kun sitä vertaa isojen kaupunkien kertoimiin vastaavien juhlapäivien aikaan. (http://www.taloussanomat.fi/autot/2016/01/04/uber-kyydin-hinta-nousi-735-euroon-tuntuu-kuin-minut-olisi-ryostetty/201679/304).  Uskon että kukatahansa taksikuski veisi tuplahinalla perille, jos vain saisi lain puitteissa sen tehdä. 

Koska kyyti piti saada, hyväksyin sen. "Yksityinen autoilija" tuli ja heitti määräpäähän. Autosta ulos ja epämääräinen maksu lähtee sitten joskus aikanaan kortilta ja kuitista ei ollut tietoakaan. 

No samalla kun astuin ulos autosta, kytkin Visa-kortille "Maksut internetissä" tilaan "Ei sallittu". Meni muutama päivä ja Uber lähestyi sähköpostilla jossa sanottiin että maksu ei onnistunut. Kappas.

Vastasin heidän viestiinsä, että en ole saanut suomen lain mukaista kuittia kyydistä ja että heidän kyytinsä hinta rikkoi Liikenneministeriön vahvistaman maksimitaksan (http://www.lvm.fi/taksiliikenne).

Kuitista löytyvän Y-tunnuksen perusteella taas haluaisin tarkistaa, että "yksityisellä autoilijalla" on taksitoiminnan harjoittamiseen vaadittu liikennelupa. Mainitsin myös tuosta heille.
Luvan voi tarkistaa yrityksen nimellä Ely-keskuksen VALLU palvelusta
(https://www.ely-keskus.fi/web/ely/liikennelupajarjestelman-tietopalvelu-vallu-1).

No en luonnollisesti vastausta kysymykseeni saanut, ainoastaan kommentin jossa todettiin:
Thank you for coming back. uberPOP is a ridesharing service which connects drivers with riders in real time, providing an affordable safe and reliable way to get across the city. Ridesharing is structurally different to the commercial activities of professional drivers. An uberPOP driver on the platform could be your friend, colleague or relative - any individual willing to share the costs of their car during a trip.
Eli he eivät olekaan "taksi", vaan kimppakyytipalvelu johon jo aiemmin viittasin. Hmm... kimppakyytipalvelu joka mainostaa mahdollisuutta tienata ja olla itsensä pomo??? Ainakin minusta kuulostaa vahvasti taksipalvelulta.

No silloin taas kuvioon astuu tuo tekstin alkuosassa määritetty kimppakyytipalvelu lauseke. Peritty hinta kuitenkin on yli taksin perimien hintojen... Eli mielestäni todellakin "yritystoimintaa".

Käsittääkseni oikeat kimppakyytipalvelut kuten Ridefy (http://www.ridefy.fi), eivät ota kantaa kyydin hintaan vaan toimivat ainoastaan välittäjän roolissa. Ja taksivälityspalvelut kuten Taxify (http://taxify.eu/fi/) taas käsittääkseni välittää liikenneluvallisia autoja joilla verot ja muut velvoitteet ovat kunnossa.

Saattaa toki olla, että "yksityisellä autoilijalla" on veropuoli hanskassa, mutta ainakaan minulle asti ei ole sen tarkistamiseksi tarvittavia tietoja tullut - eikä myöskään sen oliko yksityisellä autoilijalla liikennelupaa. Liikennelupa tarkoittaa että ajoneuvon käyttö on liikenneluvan alaista toimintaa ja se taas vaikuttaa todella paljon esimerkiksi vakuutuksien hintaan.

Maksan toki kyydin heti kun sen laillisuus on selvillä, tai no saan edes sen kuitin maksusta Suomen lakien mukaan...

Siihen asti koen Uberin olevan tyypillinen internet palvelu josta käyttäjä ei maksa mitään. Eiköhän tilini ole jo suljettu, mutta R-kioskiltahan saa nyt niitä "esimaksettuja" MasterCardeja ja sähköpostiosoitteen tarjoajiahan on nettipullollaan...

Yhteenveto

Koska jotain asialle pitäisi tehdä jotain, toivoisinkin, että viranomaiset yksinkertaistaisivat lupakäytännön ja mahdollistaisivat henkilöliikennelupiin saman käytännön kuin nyt on tavarakuljetuksissa. Tämä mahdollistaisi sen, että kyytejä voisi välittää siten, että niistä jäisi verotulot Suomeen ja kilpailu olisi tasavertaista kaikille "taksiyrittäjille".

Tämän hetkinen tilanne ja suunta ei ole oikein  "virallisille" Suomalaisille takseille jotka hoitavat toimintansa ja velvoitteensa lakien ja säädösten mukaan.


5 comments:

  1. "Suomessa on taksijärjestelmä, joka on vuosikymmeniä jäljessä nykyhetkestä.".
    Mihin tämä näkemys perustuu.
    Suomessa on itseasiassa varsin edistyksellinen taksijärjestelmä, verraten ihan mihin tahansa maahan, myös niihin joissa taksialaa ei juuri säädellä. Sääntely on itseasiassa mahdollistanut alan kehityksen, ja alan on ollut pakko tuoda kehittyneet maksujärjestelmät ja tilausvälityksen markkinoille, muutenhan sääntelyä ei voisi perustella mitenkään.
    Muuten tykkäsin kirjoituksestasi, on hyvä että joku alan ulkopuolinenkin välillä kiinnittää huomiota uberin touhuun.

    ReplyDelete
  2. Tekstin on kirjoittanut henkilö, joka ei tunne saati tiedä alasta mitään. Itse olen ainakin hiljaa asioista mistä minulla ei ole mitään tieto/taitoa. Näin en tee itsestäni täyttä idioottia.

    ReplyDelete
  3. Unknown varmaan tarkentaa mikä kohta asioista ei pidä paikkaansa ettei tee itsestään idiootteja mitä nyt vaikuttaa olevan :)

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete